torsdag den 18. juni 2009

En tur hos kiropraktoren



Idag har både Frida og Wilma været en tur hos hundekiropraktoren.

Vi har prøvet en ny kiropraktor, som ligger meget tættere på os end normalt og som jeg havde hørt godt om fra andre, så det var jo værd at prøve.

Frida har det sidste stykke tid ikke rigtig villet sætte sig til rally. Jeg troede det var en blanding af at hun er gammel, stædig og døv. Men så ikke alligevel. At sætte sig på plads når jeg stopper er så indgroet i hende fra de gamle dage med lydighed og nu ville hun ikke rigtig. Hun har også haft lidt svært ved at komme ud fra under sofaen.

Så jeg tænkte at det vist var på tide og få tjekket hendes hofter igen. Hun vred jo for snart mange år siden begge hofter af led.

Da Wilma for en uge siden fik kejsersnit (ja, det er faktisk en hel ude siden netop idag) spurgte dyrlægen om hun ikke lige skulle klippe Wilma's negle nu hun alligevel var bedøvet og sygeplejersken havde travlt med at sy. For hun syntes neglene var meget lange. Det undrede mig. Men det viste sig at det var de kun på den ene forpote. Det har undret mig lige siden. For det måtte jo betyde at hun på en eller anden måde skånede den pote???

For snart en del år siden røg Wilma i en grusgrav på vej i fuld fart ud og hente får. Hun så simpelthen ikke at der var et kæmpe hul og løb lige ud over skrænten. Den gang slog hun nakken og var i kiropraktorbehandling flere gange.

Siden har hun en gang imellem haft lidt ondt, men det har jeg kunnet klare med nogle nakkeøvelser, som kiropraktoren viste mig den gang.

Men måske var det kommet igen?

Så jeg besluttede at vi nok hellere måtte en tur til kiropraktor og tjekkes grundigt igennem.

Og det var godt jeg gjorde for som sædvanlig viste det sig at jeg havde ret i at der var noget galt med mine hunde.

Frida havde rykket den ene hofte ca. 1 cm og havde lidt stivhed i nakken. Det er nu sat på plads.

Wilma havde lidt problemer i nakken og den ene skulder, hvilket jo så forklarer den mærkelige måde hun slider neglene på.

Derudover var Wilma's ene hofte lidt forstrakt. Det mente kiropraktoren kunne skyldes den måde hun var blevet flyttet rundt på af dyrlægen under narkosen. Ved f.eks. at dreje hende ved at trække i benene.


Faktisk fortalte kiropraktoren at hun må rette mange hunde efter HD og albue fotograferinger, fordi dyrlægerne netop vender hundene ved at trække i benene. Det synes jeg er tankevækkende!

Lige nu ligger begge hundene og hviler. Mon hundene bli'r lige så trætte som jeg gør det efter en tur hos kiropraktoren?

Og så en lille Wilma update:
Det er nu præcis en uge siden kejsersnittet og såret heler rigtig fint. Hun viser gerne maven frem ;O) Hun virker nu glad og helt normal igen.
Om en uge må jeg starte med at træne med hende igen. Det bli'r dejligt at komme igang igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar