mandag den 19. oktober 2009

Frida blev Rallychampion og Wilma blev Rallyvideregåendemester

Igår var vi i Holmegaard til rallyprøve. Jeg må indrømme at jeg var meget tæt på ikke at tage afsted for jeg var bare syg og snotforkølet og havde det bare generelt aht. Men afsted kom vi.


Jeg skulle først ind med Wilma i øvet klasse. Jeg havde besluttet at gå lidt hurtigere end normalt for det passer bedre til Wilmas tempo og det virekde. Hun gik bare så flot og var helt på og opmærksom.

Hun fik 100 ud af 100 mulige point, så det kan jo ikke være bedre. Hun blev dermed Rallyvideregåendemester og var nr. 2 på dagen. Nr. 1 havde en lidt bedre tid på banen end Wilma.

Det var Wilma's 5. rallyprøve og hendes 2. gang med 100 point. Så jeg er da lidt stolt af min ikke lydighedshund, som åbenbart kan det hele alligevel. Nu skal hun så op i ekspertklassen i næste weekend og nu begynder det vist at kræve at vi træner lidt ;O) Bl.a. med at lære at bakke.





























Så blev det Frida's tur i ekspertklassen. Frida havde i forvejen 2 certer med Frank Kuhfeld som dommer, så hun manglede et cert for at blive rallychampion, men det skulle være ved en anden dommer. Så da Trine Dyrgaard var dommer her var det jo chancen.


Og Frida gik rigtig fint, kun et par små skævsidninger og en enkelt gang hvor hun mistede fokus, men ellers var hun fint på og fulgte mine håndtegn flot.


Vi kom igennem banen med kun 5 minuspoint og så var der bare den forhadte Æresplads tilbage. Her skal hunden sidde eller ligge (alt efter hvad dommeren har valgt) inde på banen, mens den næste hund går banen.


Vi skulle heldigvis dække. Frida er meget nemmere at fastholde i en dæk end en sit. I sit begynder hun at tilbyde giv pote, sidde pænt og dæk m.m. efter et stykke tid, mens dæk håndtegnet virker meget bedre.


Jeg dækkede Frida af og næste hund gik igang. Da Frida havde ligget lidt syntes hun åbenbart at nu var det nok og overvejede er rejse sig, hun løftede lige maven lidt, men beholdt albuerne i jorden og jeg var straks over hende og fik hende helt ned igen og så lå hun bare stille og fint resten af tiden. Men jeg var jo lidt bekymret for hvad dommeren ville dømme. Ærespladsen blev heldigvis godkendt. Og dermed fik Frida 95 point og sit 3. cert og blev Dansk Rallychampion (DKRCH).


Så Frida hedder nu officielt DKAGCH LP1 LP2 LP3 DKLPCH HYRDPR DKSPCH RBM RVM DKRCH Villrikke's Elleville Babe. Og det var jo så nok den sidste titel til hende. Men det kan vel også siges at ha' været en flot karriere.


Jeg må jo sige at jeg er ret stolt af min dejlige gamle døve hund. Frida bli'r 13 år om få dage og har været døv siden maj måned. Hun nåede kun en prøve i ekspertklassen, mens hun stadig kunne høre. Lige inden vores 2. prøve blev hun pludselig stokdøv. Jeg startede hurtig på træning med håndtegn og vi kom da igennem prøven, men kun med 77 point. Og så er der jo langt til de min. 95 point som et cert kræver. Efter en uges træning var vi til prøve igen og fik så 92 point og så vidste jeg jo at vi var på rette vej.


D. 28.6. i år fik Frida så sit første cert med 97 point. Så kom der 2 prøver hvor jeg mistede Frida totalt på banen og slet ikke kunne få det til at virke med 80 og 81 point - det viste sig så at Frida havde ondt i den ene hofte. Så et par besøg til kiropraktor måtte der til.


Men så d. 26.9. lykkedes det igen og vi fik 95 point og 2. cert. Og igår d. 18.10 kom så det 3. og sidste i hus også med 95 point.


I næste weekend starter Frida så i championklassen for vi er jo meldt til, men den er vi godt nok ikke rigtig klar til. Udover et par nye øvelser, så skal man kunne alle øvelser på højre side også, så det er faktisk over 80 nye øvelser og det er hun ikke klar til. Hun er godt nok vant til at være på højre side i agility, men når det bare minder om lydighed så SKAL det være på venstre side mener hun og hun forstår simpelthen ikke at man kan gøre det samme på den anden side. Men vi må jo bare øve lidt.

1 kommentar:

  1. Endnu engang tillykke med titlerne og de flotte resultater!

    Frida styrer for vildt og championklassen skal hun nok også klare......men ja, måske der så lige skal trænes lidt;o)

    Knus fra Vicky og drengene

    SvarSlet